• Dit evenement is voorbij.

Tocht naar Schiermonnikoog

19 mei 2023, 18:0021 mei 2023, 16:00

Haven Schiermonnikoog

Een mooie tocht voor leden, hun partners en gezinsleden. Ook een prima gelegenheid voor beginnende wadvaarders om onder begeleiding een tocht op zout water te maken en elementaire zaken te leren.

Op vrijdagavond krijgt u tijdens de briefing praktische tips en uitleg over de vaarroute, de betonning, getijstromen, de vertrektijden, etc.
Deelnemers moeten wel hun eigen zeekaart meebrengen: Waddenzee Oostblad. Ook moet u beschikken over een goedwerkende marifoon en goed ankergerei.

Bij goed weer is de tocht op zaterdag en zondag. Begin mei krijgen de deelnemers bericht met nadere gegevens over de briefing in de kantine, vertrektijden, etc.

Uiterlijk 16 mei opgeven via onderstaand formulier!

Excursie naar het Vredenhof

Op het eiland hebben we een boeiende excursie naar het Vredenhof geregeld. Op de briefing peilen we de belangstelling hiervoor van de deelnemers.

Verscholen in het groen aan de Reddingsweg op Schiermonnikoog ligt het oorlogs- en drenkelingenbegraafplaats Vredenhof. Een mooie naam voor een bescheiden hof met veel geschiedenis. Op initiatief van een aantal eilanders werd het kerkhof rond 1920 aangelegd en in gebruik genomen.
Op het Vredenhof liggen drenkelingen en oorlogsslachtoffers uit beide wereldoorlogen, afkomstig uit onder andere Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Polen.

Wij zijn als WSV Lunegat uitgenodigd om zaterdag 20 mei 15:00 een exclusieve excursie te beleven op deze begraafplaats, geleid door Wyb Jan Groendijk, die de begraafplaats beheert.

Met toewijding en liefde heeft hij zich zorgvuldig verdiept in de geschiedenissen van wie daar liggen en heeft hij dankzij zijn speurwerk zelfs familie van hen gevonden. Een paar jaar geleden heeft de Britse regering daar postuum alsnog met militaire eer een tot dan ongeïdentificeerde Brit begraven.

Wyb Jan weet zeer boeiend te vertellen over de begraafplaats, en na hem daarover gehoord te hebben, valt het niet mee dit bijzondere plekje van Schiermonnikoog ooit weer te vergeten.

Begin:
19 mei 2023, 18:00