NG Shipyards Endurance

Bezoek Next Generation Shipyards, vrijdagavond 22 april 2022

Er stond een straffe, koude noordoostenwind over de vlakke buitenwerf. Geen mens te zien, gelukkig staat de ingang goed aangegeven, en door de ramen van de kantine van Next Generation Shipyards’ kantoorgebouw was bij het naderbij komen leven te zien. Een groep van ruim twintig bezoekers uit Lunegat werd warm ontvangen met koek en koffie om eens achter de deuren te kijken van deze mooie scheepswerf. De familie Keizer-Boonstra, die met vier man sterk het managementteam vormen van dit indrukwekkende bedrijf, heette ons welkom, waarna Albert Keizer het woord nam voor een presentatie.

Het bedrijf bestaat sinds 2014, en houdt zich bezig met scheepsbouw en reparatie van schepen tot 35m lengte. Van ontwikkeling, ontwerp tot uitvoering, alles in eigen huis. Dit maakt het bedrijf innovatief, flexibel en veelzijdig. Dat wordt gedaan met 45 vaste mensen en 15 flexwerkers. Uiteraard hadden de ondernemers ervaring, want zonder dat creëer je niet met zijn vieren in acht jaar tijd “out of the blue” een bedrijf met zulke capaciteiten. Er wordt in de nieuwbouw gewerkt aan duurzame en slimme werkschepen. Tegelijkertijd en niet in het minst aan duurzaam en slim personeel, dat plezier in het werk heeft.

Voor wat betreft de schepen, bijna alles in aluminium, 3mm tot wel 25mm dik. Duurzaam betekent laag energiegebruik door gewichtsbesparingen, en gebruik van energiezuinige en alternatieve voortstuwingen. De aanwezige ontwerpcapaciteit, die niet ingekocht hoeft te worden, houdt de communicatielijnen kort. Er kunnen snel beslissingen worden genomen. Het hele proces is goed gedocumenteerd, elk scheepsonderdeel is zeer nauwkeurig aan de maat, waardoor het product, het schip, er strak uit ziet. Het kantoor is geen kostenpost, maar verdient zich ruimschoots terug in de productieafdeling omdat alles goed is voorbereid.

Innovatief is het denken aan reductie van onderwater geluid. Ook belangrijk voor het milieu! Betere balans van de schepen in de golven maken het werken er mee niet alleen comfortabeler, maar ook energiezuiniger. Gebruik van waterstof als brandstof is een droom die werkelijkheid wordt.

En het leuke van dit alles is, dat het niet ingewikkelder gemaakt wordt dan het is. Ervaringen uit het verleden worden verwerkt in de nieuwere ontwerpen. Die zijn met een timmermansoog bedacht, zonder gebruik te maken van ingewikkelde laboratorium modeltanks. Maar ja, je moet er wel een beetje kijk op hebben om geloofwaardig te zijn. En, het moet natuurlijk goed uitpakken als de boot klaar is, en daar slaagt men goed in.

Onder de producten zit een haveninspectieschip, een loodsboot met 35% brandstofbesparing in vergelijking met bestaande boten, de NG Endurance: een bevoorradingsschip voor bouw van windmolens. De Endurance gebruikt 20% minder fuel, kan 20% meer passagiers meenemen en is 30% meer inzetbaar in vergelijking met haar voorgangers.

Een leuk product, wat kleiner, is een zelflerend veerpontje, dat voetgangers en fietsers over zet, voortgestuwd door vier schroeven en zelflerend gestuurd wordt door een computersysteempje.

En dan is er nog het onderhoud voor bestaande schepen. Snel gezegd, maar dat vertegenwoordigt 50% van de omzet.

Dat alles gebeurt deels op een werfterrein buiten, waarbij de boten met een 242 tons rijdende scheepslift overal op het terrein kunnen worden geplaatst. In loodsen vindt de nieuwbouw plaats, dat maakt de werkzaamheden onafhankelijk van het weer. Een rondleiding na de introductie door de bedrijfshallen en de buitenwerf maakte het bezoek aan het bedrijf zeer instructief en overzichtelijk. De kwartjes, die waren ingestoken in de introductiepresentatie vielen daarbij op hun plaats.

De samenwerkingsverbanden met allerlei overheidsorganisaties, de “havencoalitie”, de RUG, Green Shipping Waddenzee om maar wat te noemen en de overname van de “Ecolution” het schip van wijlen Wubbo Ockels door een daartoe ingerichte stichting maken het streven naar goede antwoorden op milieuvraagstukken en het gebruik van waterstof speciaal aan het Wad zichtbaar.

Leuk om te melden nog het broedponton voor zeevogels, als sterns en visdiefjes. Oude pontons, met bijvoorbeeld oude gresbuizen blijken een uitstekende verblijfplaats voor de vogels, beter dan de door vloed overstromende platen.

Vol van indrukken lieten de Lunegatters het ten slotte aan het einde van de imponerende bijeenkomst onder het genot van een sapje of een biertje bezinken. Moest natuurlijk nog wel veel nagepraat worden. Het was zeer de moeite waard om dit alles te bekijken, en na deze interessante avond keerde men met veel respect naar huis.

Heel veel dank aan de gastheren en dame! Top!
Voor meer details en plaatjes: https://ngshipyards.com/

Voor u opgetekend door Willem F van der Mast